یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی (Dental engine) یک دستگاه پزشکی است که برای راحتی بیمار در هنگام انجام یک عمل دندانپزشکی بر روی آنها طراحی شده است. یونیت ها معمولا دارای خط آب، میکروموتور، هوای فشرده است و طبق نیاز دندانپزشک در طول یک عمل جمع می شود. این تجهیزات دارای یک صندلی است که در آن دندانپزشک هنگام کار روی بیمار می نشیند.

صندلی های دندانپزشکی می توانند از نظر اندازه، شکل، سبک، ویژگی ها و قیمت متفاوت باشند. آنها همچنین بسته به نوع دندانپزشکی شما اهداف متفاوتی دارند. به همین دلیل مهم است که یک صندلی دندانپزشکی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما باشد تا پول یا زمان خود را با چیزی که برای شما کار نمی کند هدر ندهید.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با یونیت دندانپزشکی و اجزای آن آشنا کنیم. در ادامه می‌توانید بخش های مختلف یونیت دندانپزشکی را با توضیحات تکمیلی مشاهده کنید. با اول دنتال همراه باشید.

بخش های مختلف یونیت دندانپزشکی

  • صندلی

از نظر ساختار و فیزیک تولید صندلی ها در سه تایپ Z – X – U یا I تقسیم بندی می شوند.
بیشتر کارخانجات به دلیل آسان بودن تولید از روش اول استفاده می کنند. بعضی از کارخانجات نیز به این دلیل که قدرت و استحکام صندلی در نوع دوم بیشتر است از این فیزیک برای تولید استفاده می کنند.
هر صندلی دارای دو موتور می باشد. یک موتور برای قسمت نشیمن گاه و بالا و پائین کردن و موتور دیگر جهت جابجایی پشتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای راحتی کار دندانپزشک علاوه بر قابلیت انتخاب Position های مختلف، دو حالت در صندلی ها به نام های Zero position و Over position پیش بینی می شود.
Zero position حالتی است که صندلی به پائین ترین حالت خود رسیده و پشتی نیز به حالت ۹۰ درجه برمی گردد و Over position نیز حالتی است که صندلی به بالاترین ارتفاع و پشتی نیز به حالت خوابیده یا ۱۸۰ درجه نسبت به نشیمن گاه می رسد.

  • تابلتصندلی دندانپزشکی

قسمت اصلی یونیت تابلت است. از این جهت تابلت مهمترین قسمت یونیتاست که در روی آن تمامی اینسترومنتها (ابزار آلات مربوط به برشکاری و تراشکاری و…) قرار دارد. معمولا بر روی تابلت کنترل های یونیت مانند چراغ، صندلی، کراشوار، لیوان پرکن و… قرار دارد.

قسمت های مختلف تابلت

تابلت شامل نگاتوسکوپ، صفحه کلید، محل قرار دادن اینسترومنت ها، سینی، شلنگ ها، سیم ها می باشد.

  • کراشوار: قسمتی از یونیت دندانپزشکی می باشد که به وسیله ی آن بیمار می تواند دهان خود را بشوید. معمولا کراشوار شامل یک کاسه چینی (سینک) می باشد که قابلیت جدا
  • شدن را دارد. درون کراشوار لوله ای قرار دارد که آب را داخل کاسه باز می کند. کنترل باز و بست شدن آب از روی تابلت یا سایت نرس می باشد. جریان آب در این قسمت توسط شیربرقی کنترل می گردد.
  • لیوان پرکن: به وسیله این قسمت می توان لیوان آب را برای شستشوی دهان بیمار پر نمود. کنترل این قسمت بر روی تابلت ، سایت نرس و بدنه کراشوار می باشد. جریان آب در این قسمت توسط شیر برقی کنترل می گردد.
  • چراغ: وظیفه آن ایجاد روشنایی لازم برای دید بهتر دندانپزشک می باشد. چراغ ها انواع مختلفی با قیمت های متفاوتی دارند که هرچه تکنولوژی آن جدیدتر و کیفیت نور ایجاد شده بهتر باشد قیمت نیز بیشتر می شود.
    چراغ شامل: لامپ هالوژن ( 22 – 24 ولت یا 10 – 12 ولت) یا LED ، کاسه چراغ (رفلکتور) ، قاب، کلید یا سنسور روشن و خاموش و تنظیم شدت نور.

چراغ یونیتسیستم داخل باکس یونیت دندانپزشکی

یونیت ها به وسیله ی آب ، هوا و برق کار می کند. اینسترومنت ها که مهمترین قسمت های یونیت می باشند به وسیله ی آب و هوا کار می کنند از این جهت آب و هوا بسیار با اهمیت می باشد.

سیستم هوای یونیت

هوایی که در یونیت استفاده می شود هوای فشرده است که به وسیله ی کمپرسور (پمپ) تولید می گردد. کمپرسورها به علت صدای زیادی که دارن در خارج از مطب نصب می گردند.

سیستم آب یونیت دندانپزشکی

آب یونیت از آب لوله کشی شهر تهیه می شود و به یونیت منتقل می گردد. در بعضی از یونیت ها آبگرمکن وجود دارد تا آب سرد بر روی دندان بیمار اسپری نشود که احساس نا خوشایندی به وی بدهد.

پدال

پدال یونیتپدال ها دونوع  تک کاناله و دو کاناله دسته بندی می شوند. در پدال های تک کاناله، هوا از طریق یک شلنگ وارد پدال می شود و با فشار دادن پدال هوا از طریق شلنگ دیگری خارج می گردد. در پدال های دوکاناله هوا از طریق یک شلنگ وارد می شود و از طریق دو شلنگ خارج می شود. هر شلنگ به یکی از کلیدهای پدال متصل می باشد که با فشار دادن آن هوا خارج می گردد. این موارد قسمت های اصلی یک یونیت دندانپزشکی می باشد.

انواع مختلف یونیت دندانپزشکی کدامند؟

صندلی های دندانپزشکی متنوعی در بازار وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی ها و عملکردهای متفاوتی هستند.

برخی از انواع رایج صندلی های دندانپزشکی شامل موارد زیر است:

  1. صندلی های دندانپزشکی با طراحی مستقل موبایل
    صندلی‌های دندانپزشکی Mobile Independent Design صندلی‌های چرخ‌دار یا صندلی‌های تاشو با مکانیزم قفل هستند. عمدتاً برای استفاده در عملیات های سیار طراحی شده اند و اغلب در مناطقی که دسترسی به خدمات دندانپزشکی بسیار محدود است استفاده می شود.
  1. صندلی های دندانپزشکی سقفی
    صندلی دندانپزشکی Ceiling Mounted Design نوعی مبلمان اداری دندانپزشکی است که تا سقف نصب می شود. تمام ضمائم همانطور که از نام آن پیداست در سقف تعبیه شده اند و صندلی در زیر این ضمائم قرار دارد.
    اجازه می دهد تا فضای بیشتری برای کف و زاویه دید بالا وجود داشته باشد، که می تواند به مشکلات ارگونومیک مانند فشار گردن از نگاه کردن از بالا به بیماران برای مدت طولانی کمک کند.
  1. طراحی روی صندلی دندانپزشکی
    برخلاف صندلی دندانپزشکی سقفی که در آن ضمائم در سقف تعبیه شده است، یک صندلی دندانپزشکی با طراحی نصب شده دارای موتور دندانپزشکی و ملحقات داخل صندلی دندانپزشکی واقعی است.
  1. صندلی های دندانپزشکی ارتودنسی
    صندلی های ارتودنسی صندلی های یک تکه و تمام بدن هستند که می توان آنها را در هر تعداد از موقعیت های نشستن مفصل بندی کرد. این صندلی‌ها به بیماران این امکان را می‌دهند که در طول قرار ملاقات خود احساس راحتی و امنیت داشته باشند بدون اینکه در طول جلسه احساس ناراحتی کنند.

صندلی یونیتنکاتی که باید در انتخاب یونیت دندانپزشکی دقت کنیم:

  • راحتی
    هنگام خرید یک صندلی دندانپزشکی جدید، راحتی باید اولویت اول شما باشد. یک صندلی راحت باعث آرامش و خوشحالی بیمار می شود که منجر به مراقبت بهتر شما به عنوان دندانپزشک می شود. سرمایه گذاری روی یک صندلی دندانپزشکی راحت و با کیفیت، حداکثر راحتی را تضمین می کند و در عین حال حمایت و محافظت استثنایی را نیز ارائه می دهد.
  • عملکرد
    یک صندلی دندانپزشکی مدرن باید کار شما را آسان‌تر و کارآمدتر کند. ویژگی‌های عملکردی صندلی‌ها باید به شما امکان دهد که سطح بالاتری از مراقبت را به بیمار خود ارائه دهید و در عین حال سطح اعتماد به نفس او را افزایش دهید.
    ویژگی‌های کاربردی مانند پنل کنترل، کنترل پای انعطاف‌پذیر، و قابلیت تنظیم موقعیت صندلی تنها چند ویژگی هستند که باید به آنها توجه کرد.
  • زیبایی شناسی
    صندلی های دندانپزشکی در مطب شما اولین چیزی است که بیماران هنگام مراجعه برای قرار ملاقات می بینند. ظاهر مطب دندانپزشکی و صندلی دندانپزشکی شما بر نحوه درک افراد از برند شما از لحظه ای که از در عبور می کنند تأثیر می گذارد.
    پس مهم است که زیبایی و سبک را در نظر بگیرید. سفارشی کردن صندلی دندانپزشکی خود با رنگ ها، پارچه ها، روکش ها و غیره چیزی است که باید در نظر بگیرید تا زیبایی شناسی را در صورت لزوم بالا ببرید.
  • بودجه
    یک صندلی دندانپزشکی چیزی است که می تواند هزینه زیادی داشته باشد، بنابراین باید مدتی را صرف تحقیق در مورد گزینه های خود و کشف آنچه می خواهید قبل از شروع کار کنید. هنگامی که به دنبال یک صندلی دندانپزشکی عالی هستید، مهم است که بودجه خود و میزان پولی که می توانید خرج کنید را در نظر بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *