راهنمای خرید سنسور RVG

تشخیص دقیق بیولوژیکی دهان و به دنبال آن تجویز پروسه درمان به طور قابل ملاحظه‌ای به کیفیت رادیوگرافی‌های دندانپزشکی است. اولین و اصلی‌ترین رادیوگرافی به دنبال ظهور تصویری جزئی بر روی صفحه‌ای شیشه‌ای توسط دکتر اتو والکوف در ژانویه ۱۸۹۶ انجام گرفت. او این تصویر را با قرار دادن رادیوگراف به مدت ۲۵ دقیقه در داخل دهان خود انجام داد. تصویربرداری دندان از آن زمان با توجه به نیاز جامعه‌ی دندانپزشکی، پیشرفت گسترده‌ای را به همراه داشته است.

ثابت شد که مشکلات کار با رادیوگرافی های مبتنی بر فیلم و نیاز آن به تاریکخانه و استفاده از مواد شیمیایی مضر و خطاها و اشکالاتی که در هنگام انجام این پروسه به وجود می‌آمد، با پیدایش رادیوگرافی دیجیتال برطرف میشود . این کشف نوآورانه نتیجه‌ی تلفیق پیشرفت‌های نوین تکنولوژی در فرآیندهای تصویربرداری و توسعه‌ی سیستم‌های کامپیوتری شبکه به جهت دریافت و انتقال تصاویر مربوطه می‌باشد.

نکات راهنمای خرید سنسور RVG:

  • کیفیت تصویر
    تمام شرکت های برتر اشعه ایکس با کیفیت تشخیصی عالی تولید می کنند یعنی تصاویری با رزولوشن بالا تولید می کنند. برخی حتی  ادعا کنند که وضوح بهتری دارند و تصاویر واضح‌تری دارند. مواردی که مهم است آیا پوسیدگی قابل دیدن است؟ آیا پوسیدگی یا آسیب را به وضوح در اشعه ایکس پیدا است؟ یکی از عوامل موثر بر کیفیت تصویر، نرم افزار تصویربرداری است.
  • نرم افزار تصویربرداری
    باید مطمئن شوید که حسگر و نرم افزار تصویربرداری چگونه با نرم افزار مدیریت یکپارچه می شوند. اکثر تولید کنندگان نام های برتر با اکثر برنامه های کاربردی نرم افزار مدیریت عمل بزرگ موجود در بازار یکپارچه می شوند. هنگامی که یک سنسور جدید خریداری می کنید، شرکت معمولاً به شما کمک می کند تا نصب و پشتیبانی را به شما ارائه دهد تا مطمئن شوید که سنسور با همه چیزهایی که دارید کار می کند.
  • اندازه های سنسور
    اکثر سازندگان سنسورهای سایز 0، 1 و 2 را تولید می کنند. سنسور سایز 2 سنسور بزرگسال است. سایز 1 برای کودکان و اندازه 0 برای بچه های کوچکتر از 8 سال به بالا است. بسیاری از مطب های دندانپزشکی به سنسور سایز 2 نیاز دارند، و اینکه آیا قصد دارید تعداد زیادی از کودکان را ببینید یا نه، تعیین می کند که آیا به سنسور سایز 0 نیاز دارید یا خیر. اگر مطب اطفال هستید، به یک سنسور سایز 0 و احتمالاً اندازه 1 نیاز دارید.
    همچنین برای گرفتن عکس های دیجیتالی اشعه ایکس به نگهدارنده های حسگر نیاز است. شما به نگهدارنده‌هایی نیاز دارید که حسگر را در دهان بیمار نگه دارند.
  • کابل با کیفیت
    یکی از موارد موثر در راهنمای خرید RVG دندانپزشکی جنس و کیفیت کابل متصل به سنسور می‌باشد. با توجه به اینکه در هر اکسپوز، شما باید این سنسور و کابل را جابجا کنید، کیفیت کابل بسیار مهم است. در صورتی که جنس این کابل نامرغوب باشد، پس از چند وقت دچار قطعی و خرابی دستگاه می‌شود.
  • گارانتی و پشتیبانی
    بسیاری از این سازندگان 1 تا 3 سال گارانتی ارائه می دهند، اما آسیب های تصادفی به سنسور را پوشش نمی دهند. این بدان معنی است که گاز گرفتن، زمین خوردن، لگد زدن و متأسفانه سقوط تصادفی سنسور تحت ضمانت شما نخواهد بود. حتما قبل از خرید تحقیقات کافی را انجام دهید. همچنین می توانید سوالات خود را از کارشناسان فروش شرکت اول دنتال بپرسید.

رادیوگرافی دیجیتال:

اولین سیستم در رادیوگرافی دیجیتال دندانپزشکی، سنسور “Radio visio graphy ” یا به اصطلاح RVG (آر وی جی) میباشد که توسط کمپانی Trophy فرانسه در سال ۱۹۸۷ معرفی شد. رادیوگرافی دیجیتال روشی برای نمایش تصاویر رادیوگرافی با استفاده از یک متشکل از قطعات الکترونیکی است. تصویر ظاهر شده به کمک این سنسور بر روی سیستم کامپیوتری مشاهده و ذخیره می‌شود. تصویر دیجیتال طیفی از نواحی تیره و روشن بوده که بر روی فیلم هم قابل مشاهده است.

اما ماهیت تصویر دیجیتال به طور کامل با فیلم متفاوت می‌باشد. تصویر دیجیتال مجموعه‌ای از سلول‌ها در ماتریسی از سطرها و ستون‌ها است. هر سلول به سه عدد تقسیم‌بندی می‌شود: محور X، محور Y و مقدار خاکستری (Grey Value). مقدار خاکستری عددی است که با شدت اشعه ایکس در همان موقعیت به هنگام قرار گرفتن در معرض سنسور مطابقت دارد.

دو نوع تکنولوژی پیشرفته در سیستم‌های تصویربرداری دیجیتال دندانپزشکی وجود دارند:

  1. تصویربرداری دیجیتال مستقیم
  2. تصویربرداری دیجیتال نیمه مستقیم

سنسور RVG (آر وی جی)

سنسور ‌آر وی جی ( RVG ) در تصویربرداری دیجیتال مستقیم از 3 لایه اصلی تشکیل شده و در انواع با کیفیت بالاتر به 5 لایه هم میرسد ، این لایه ها عبارتند از :

  1. لایه‌ی سنتیلاتور
  2. سنسور CMOS یا CCD
  3. برد الکترونیکی
  4. لایه‌ ضربه‌گیر (Anti-shock)
  5. لایه‌ فیبر نوری یا فایبراپتیک (Fibre-optic)

 

راهنمای خرید سنسور RVG در فروشگاه اینترنتی اول دنتال

لایه های آرویجی

لایه‌ی سنتیلاتور

اشعه‌ی ایکس تابیده شده از دستگاه رادیوگرافی تک دندان توسط این لایه‌ی به فتون‌های نور تبدیل شده و فرآیند تصویربرداری توسط  تراشه‌‌ای که در آن به کار رفته امکان پذیر می‌گردد.

قابل توجه است که است که نوع آلیاژ در لایه‌ی سنتیلاتور کمپانی‌های مختلف به طور معمول دو نوع می باشد:

  1. آلیاژ گادلینیوم اکسی سولفاید (GADOX)
  2.  آلیاژ سدیم یوداید (CSI)

کاربرد یکی از این دو آلیاژ در لایه‌ی سنتیلاتور، دلیل عمده‌ی اختلاف قیمت سنسورهای مختلف می‌باشد.

سنسور CCD و  CMOS

در تصویربرداری دیجیتال مستقیم بدیهی است که از تراشه جامد استفاده می‌شود. تراشه‌های جامد بر پایه دستگاه جفت کننده‌ی بار Charge Coupled Device یا یه اختصار CCD و همچنین نیمه رسانای اکسید فلزی مکمل Complementary Metal Oxide Semiconductor یا به اختصار CMOS و همچنین تراشه‌های مبتنی بر (CMOS-active pixel sensor (CMOS-APS هستند. کار این تراشه‌ها تبدیل فتون‌های نور توسط لایه‌ی سنتیلاتور به سیگنال‌های الکتریکی می‌باشد.

در تصاویر دیجیتال نیمه مستقیم از سیستم فسفرپلیت برای نمایش تصاویر استفاده می‌‌شود.

  • CCD
    CCD سنسور تصویری است که از کنار هم قرار گرفتن اجزای فتوالکتریک و یا سنسورهای پیکسلی تشکیل می‌شود. این سنسور ظرفیت‌ حسگرهای تصاویر ، مانند دوربین‌ها را افزوده و به دندانپزشک اجازه می‌دهد دید واقعی‌ خود را به تصویر دیجیتال تبدیل کند.
  • CMOS
    سنسور CMOS به نام ‌APS نیز شناخته می‌شود که نوعی سنسور تصویری است که در اغلب دستگاه‌های تصویربرداری استفاده می‌شود. برخلاف رقیب تکنولوژیکی خود “CCD”، این سنسور بیشتر اجزای مورد نیاز را درون خود دارد. علاوه بر آن، خروجی سنسور CMOS یک سیگنال الکتریکی دیجیتال است و نیاز به پردازش کمی دارد. سنسور CMOS به دلیل عدم حضور مبدل آنالوگ به دیجیتال؛ ابعاد کوچکتری داشته و در عین حال کیفیت بالاتری دارد و به علاوه مصرف انرژی پایین‌تری خواهد داشت.

    این سنسور شامل ۴ بخش می‌باشد:
  • فیلتر‌های رنگ
  • چیدمان پیکسل‌ها
  • کنترل دیجیتالی
  • تبدیل کننده‌ی آنالوگ به دیجیتال (ADC)

لایه‌ی فایبراپتیک و آنتی شک

وظیفه‌ی اصلی لایه‌ی فایبراپتیک حذف هر میزان اشعه‌ی ایکس به نور تبدیل نشده توسط سنتیلاتور است. زیرا اشعه‌ی ایکس عبور کرده از لایه‌ی سنتیلاتور باعث آسیب به برد الکترونیکی می‌شود. لایه‌ی آنتی شک نیز سنسور RVG را در برابر ضربه‌های اتفاقی محافظت می کند.

المان‌های سنجش کیفیت تصویر در سنسور RVG ( آر وی جی )

  • Dot Per Inch) DPI)
    DPI پایین‌ترین معیار اندازه‌گیری کیفیت است که بدون نیاز به دانش پردازش تصویر در اختیار همه قرار دارد. این معیار، تعداد نقاط تصویر در هر اینچ مربع را مشخص می‌کند. RVGها در دو کیفیت ۱۲۰۰ dpi برای سنسورهای با کیفیت بالا و همچنین ۶۰۰ dpi برای سنسورهای با کیفیت کمتر ساخته می‌شوند.
  • LP/MM
    لاین پر، واحد توصیفی کیفی سنسور RVG و به معنای تعداد جفت خط سیاه و سفید در هر میلی‌متر از تصویر است. هر چه تعداد لاین‌پر یا جفت خط سیاه و سفید بیشتر باشد، تفکیک نیز بیشتر شده و بر کیفیت بهتر تصویر می‌افزاید. 
  • Bit Rate و Grey Level
    بهترین و کاراترین روش برای مقایسه‌ی سطح کیفی سنسورهای RVG، معیار bit rate به همراه dpi آن است. در شکل‌گیری تصویر دیجیتال (مخصوصاً در مورد ‌‌RVG سیاه و سفید)، بابت هر پیکسل عکس، شدتی از روشنایی از کاملاً سفید تا کاملاً سیاه به هر پیکسل نسبت داده می‌شود. 

 در آخر:

پس در خرید این سنسورهای RVG ( آر وی جی ) به نکات زیر باید توجه کرد:

  • لایه‌ی سنتیلاتور از جنس آلیاژ CSI باشد. به دلیل کمتر شدن میزان اشعه ایکس
  • وجود تراشه‌ی CMOS، مصرف انرژی پایین‌تر و همچنین کیفیت تصویر بالاتر
  • وجود لایه‌ی فایبراپتیک
  • حضور لایه‌ی آنتی شک برای محافظت سنسور از ضربه‌های اتفاقی
  • بررسی کیفیت تصویر
  • چک کردن میزان لاین‌ پر سنسور در اطلاعات کاتالوگ
  • انتخاب نحوه‌ی اتصال دستگاه به کامپیوتر (Wireless or USB)
  • سهولت کاربری با نرم‌افزار
  • گارانتی و خدمات پس از فروش

***** برای مشاهده دستگاه های RVG  موجود در اول دنتال کلیک کنید . *****

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *