جراحی دندان

دلایل زیادی وجود دارد که بیمار ممکن است تحت عمل جراحی دهان قرار گیرد، مثل کشیدن دندان، جراحی پریودنتال برای درمان لثه یا ایمپلنت دندان.

ساعات بعد از جراحی دندان برای بهبود سریعتر بیمار بسیار مهم است. اگرچه این یک جراحی سرپایی است و نیازی به بستری شدن ندارد، اما اگر بهبودی در بهترین شرایط انجام نشود، عوارض جانبی زیادی وجود دارد.

برای جلوگیری از طولانی‌تر شدن روند بهبودی پس از جراحی دندان، دستورالعمل‌هایی وجود دارد که باید در طول دوره بعد از عمل و در هفته‌های بعد رعایت شود.

نکاتی که پس از جراحی دندان باید رعایت شود کدامند؟

استراحت کنید

پس از جراحی بهتر است که به اندازه کافی استراحت کنید. اگر به شما آرامبخش دادند، احتمالاً خواب‌آلود خواهید بود. بنابراین نباید رانندگی کنید یا هر کار دیگری که نیاز به تمرکز دارد انجام دهید. پرهیز از فعالیت های سنگین نیز مهم است. هر چیزی را که ممکن است لخته های خون را از بین ببرد و باعث خونریزی شود، خم یا بلند نکنید. هنگام خواب از بالش های اضافی استفاده کنید تا سر خود را بالا نگه دارید.

نکات پس از جراحی دندان

دستورالعمل ها را انجام دهید

جراح ممکن است به شما بگوید که مسواک نزنید یا از دهانشویه استفاده نکنید، زیرا ممکن است دهان پس از جراحی حساس و مستعد خونریزی می باشد. یا می توانند به شما بگویند که محل حساس را مسواک نزنید، بلکه بقیه دندان های خود را به طور معمول تمیز کنید.

همچنین ممکن است از شما بخواهند که با آب نمک( 1/2 قاشق چایخوری نمک خوراکی مخلوط شده در یک لیوان آب گرم) دهان خود را بشویید.

پرهیز غذایی مناسب داشته باشید

نیازهای غذایی بعد از هر جراحی بسیار مهم است، زیرا بدن به مواد مغذی نیاز دارد تا ناحیه تحت درمان به سرعت بهبود بخشد. در روزهای بعد از جراحی، برای بهبودی سریع باید از خوردن غذاها یا نوشیدنی های خیلی گرم خودداری کرد. خوردن غذاهای سرد و به خصوص مایعات راحت‌تر است و می‌تواند باعث تسکین درد هنگام خوردن شود.

رژیم غذایی چند روز اول ترجیحاً مایع یا نرم باشد، با غذاهایی که نیازی به جویدن زیاد ندارند و دارای مواد مغذی مناسبی برای بهبود بهبودی هستند.

حداقل تا 3 روز پس از عمل از نی استفاده نکنید، نوشیدنی های الکلی یا گازدار ننوشید یا سیگار نکشید. سعی کنید زیاد تف نکنید.

جراحی دندان ها

کمپرس یخ استفاده کنید

صورت شما ممکن است متورم یا کبودی شود، که این امری طبیعی است. در 24 ساعت اول، یخ را به مدت 30 دقیقه روی فک خود قرار دهید. اگر هر دو طرف دهان خود را جراحی کرده اید، کیسه یخ از یک طرف به سمت دیگر تغییر دهید. تورم باید بعد از 2 یا 3 روز کاهش یابد.

چنانچه بدتر شد، تب داشتید یا متوجه عفونت شدید. فوراً با پزشک یا جراح تماس بگیرید.

گاز استریل روی زخم بگذارید

ممکن است در روز اول یا بعد از عمل کمی خونریزی داشته باشید. به آرامی گاز تا شده را گاز بگیرید تا جریان را کاهش دهید. اگر خونریزی بیش از 24 ساعت ادامه داشت یا به قدری شدید است که نیاز به تعویض بیشتر گاز دارد، با دندانپزشک یا جراح دهان خود تماس بگیرید.

داروهای ضد درد مصرف کنید

در ابتدا ممکن است برای مدیریت درد به مسکن نیاز داشته باشید. دندانپزشک شما می تواند برای آن نسخه ای به شما بدهد. حتی ممکن است با مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ژلوفن ها خوب باشید. هر کدام را که انتخاب کنید، درد شما باید ظرف 48 ساعت کاهش یابد.

داروهای تجویز شده را مصرف کنید

یکی دیگر از مهم ترین نکات، رعایت دقیق درمان تجویز شده توسط دندانپزشک یا متخصص بهداشت است. اینها معمولاً شامل داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت زخم و همچنین مسکن ها و داروهای ضد التهابی هستند که در عین حال بهبودی را تسهیل می کنند.

به این ترتیب بیمار می تواند در روزهای بعد از جراحی دهان زندگی راحت تری داشته باشد و از عوارض احتمالی جلوگیری کند. رعایت دستورالعمل های دارویی، مصرف مقدار تجویز شده بدون حذف هیچ دوزی، در طول زمان تعیین شده بسیار مهم است.

بهداشت دهان و دندان

اگرچه در ساعات بعد از عمل ترجیح داده می شود که زخم را لمس نکنید، اما روز بعد برای جلوگیری از عفونت باید با بهداشت دهان و دندان شروع شود.

دستورات دندانپزشک در مورد مسواک زدن، استفاده از دهان شویه و ژل و … باید رعایت شود. تمیز کردن منظم باید با یک مسواک نرم یا مسواک بعد از جراحی انجام شود، همه دندان ها را به آرامی و با مراقبت ویژه در ناحیه آسیب دیده مسواک بزنید و در صورت وجود بخیه ها را لمس نکنید.

مراجعه به دندانپزشک پس از جراحی

برای اطمینان از بهبودی خود، به تمام قرارهای بعدی پس از جراحی خود بروید. تمام دستورالعمل های دندانپزشک خود را برای جلوگیری از هرگونه عارضه دنبال کنید.

به این ترتیب می توان هر گونه مشکلی را در طول دوره پس از عمل تشخیص داد و مناسب ترین درمان را برای هر بیمار پیدا کرد.

در صورت وجود شک و تردید پس از جراحی، علائم عجیب و غریب یا هر گونه عوارض جانبی مربوط به عمل یا دارو، مهم است که در اسرع وقت با شماره تلفن اورژانس تماس گرفته و یا به کلینیک مراجعه نمایید.

ریکاوری بعد از جراحی دندان

بهبودی بعد از جراحی دندان چگونه است؟

میانگین زمان بهبودی کامل بیمار پس از جراحی دهان بسته به نوع جراحی، تقریباً بین 7 تا 15 روز متغیر است. در این دوره مراقبت های لازم با هدف جلوگیری از عوارض احتمالی و همچنین کاهش علائم همراه است.

از جمله شایع ترین علائم و ناراحتی های بعد از جراحی دهان می توان به خونریزی، تورم، ناراحتی، کبودی، تب، سردرد و حتی سرگیجه اشاره کرد.

بهبودی پس از جراحی دهان تا حد زیادی به اقدامات خوب انجام شده توسط بیمار بستگی دارد. مهم است که بر حفظ بهداشت دهان تاکید شود، به لطف آن می توان از عفونت زخم بعد از عمل جلوگیری کرد و باعث بهبود سریعتر و کارآمدتر شد.