پروب دندان

پروب دندانپزشکی یک ابزارهای پرمصرف دندانپزشکی برای معاینه و تشخیص بیماری های لثه می باشد. پروپ ابزار نازک با نوک اندازه گیری در انتهای آن است که برای ثبت عمق پاکت استفاده می شود. پاکت ناحیه ای از فضای بین بافت لثه و دندان است. همان قسمتی که دانه ذرت بو داده یا دانه توت فرنگی زیر لثه هایتان گیر می کند. این ناحیه ای است که پروپ دندانپزشکی اندازه گیری می کند. هنگام معاینه لثه، عمق اندازه گیری لثه سالم بین 1 تا 3 میلی متر است.

ابزاری که برای اندازه گیری پاکت ها استفاده می شود، پروب پریودنتال نامیده می شود. این ابزار یا پلاستیکی یا فلزی با انتهای صاف است و هر چند میلی متر مانند یک خط کش کوچک برای دهان را علامت گذاری می کند. اندازه گیری ها باید 3 میلی متر یا کمتر در فردی با لثه های سالم باشد. اگر شروع به شنیدن گفتن “چهار، پنج، شش…” بودید، این یک پرچم قرمز است. می تواند به این معنی باشد که بافت لثه متورم شده است یا که از دست دادن استخوان در اطراف دندان وجود دارد که باعث ایجاد یک پاکت عمیق تر می شود.

خرید کد کم دندانسازی

خرید کد کم دندانسازی بخشی بسیار بزرگ از تجهیزات دندان پزشکی را در بر می گیرد که این مجموعه شامل اسکنر های داخل دهانی، میلینگ، پرینتر سه بعدی و … است.

معاینه پروب پریودنتال چگونه انجام می شود؟

معاینه با پروب پریودنتال یک روش رایج است که توسط متخصص دندانپزشک برای بررسی سلامت لثه انجام می شود. این معاینه شامل اندازه گیری بافت لثه ای است که دندان ها را احاطه کرده است. شش اندازه گیری از بافت لثه اطراف هر دندان در دهان انجام می شود. این اندازه گیری ها ارزیابی دقیقی از سلامت لثه می دهد.

پروب دندان مانند یک خط کش عمل می کند و دارای نشانه هایی در امتداد طرف خود است که بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. برای اندازه گیری عمق پاکت دندان، دندانپزشک به آرامی پروب را در این پاکت قرار می دهد و عمق آن را یادداشت می کند. شش اندازه گیری در هر دندان، سه اندازه گیری در امتداد خارج و سه اندازه گیری در امتداد داخل هر دندان انجام می شود. عمق سه میلی متر یا کمتر بدون هیچ خونریزی به طور کلی به عنوان سالم پذیرفته می شود. بالاتر از این عدد، زنگ خطر بیماری است.

پروب دندانپزشکی

چرا معاینه پروب پریودنتال نیاز است؟

هنگامی که لثه ها خونریزی می‌کند یا اندازه‌های پاکت بیش از 4 میلی‌متر است، این علائم بیماری لثه است. با این حال، در موارد شدید، ممکن است نشانه بیماری پریودنتال باشد. در طول معاینه جامع دهان یا تمیز کردن پریودنتال، ممکن است اندازه‌گیری‌های پروب انجام شود. خونریزی در حین پروب نشان دهنده ناحیه ای است که تحت تاثیر بیماری لثه یا التهاب لثه قرار گرفته است.

ژنژیویت التهاب لثه است. خونریزی لثه یکی از علائم التهاب لثه است. اندازه‌گیری‌های بالای 5 میلی‌متر به این معنی است که در آن نواحی تحلیل استخوان وجود دارد. از دست دادن استخوان زمانی رخ می دهد که ژنژیویت به پریودنتیت تبدیل شود. پریودنتیت شامل از دست دادن بافت استخوان و لثه است.

پروب دندانی وسیله دندانپزشکی

التهاب لثه

باکتری هایی که در امتداد خط لثه یا بین دندان ها قرار دارند و مسواک زده نمی شوند یا نخ دندان کشیده نمی شوند، می توانند تجمع کرده و بافت لثه را تحریک کنند. به این بیماری لثه می گویند. این یک عفونت باکتریایی لثه است. عمق پاکت با التهاب لثه افزایش می یابد زیرا لثه ها متورم و ملتهب می شوند. معمولاً هنگام معاینه نیز خونریزی وجود دارد. خوبی آن این است که التهاب لثه درمان پذیر است و با رعایت بهداشت دهان و دندان، لثه ها به سلامت باز می گردند.

بیماری پریودنتال

هنگامی که اندازه‌ها به بالای 4 میلی‌متر افزایش می‌یابد، از دست دادن استخوان را می‌توان در عکس رادیوگرافی مشاهده کرد که به عنوان بیماری پریودنتال طبقه‌بندی می‌شود. بیماری پریودنتال هم شامل التهاب لثه و هم از دست دادن استخوان می شود و نتیجه تجمع باکتری ها در بالا و زیر خط لثه است. هنگامی که از دست دادن استخوان رخ می دهد، نمی توان آن را دوباره رشد داد. اما می توان برای درمان بیماری پریودنتال، سموم، باکتری ها، پلاک ها و جرم ها را از بالا و پایین خط لثه حذف کرد.

جرم گیری و پلانینگ ریشه اولین خط درمان است. از پروب پریودنتال برای ارزیابی بهبود بافت لثه استفاده می شود. عمق پاکت بهبود می یابد و بافت لثه اطراف دندان سفت می شود.

پروب پریودنتال

پروبینگ دندان مشکلات را زود تشخیص می دهد

یکی از دلایل مراجعه منظم به دندانپزشک، شناسایی مشکلاتی در دهان است که کاملاً از آن غافل هستید. برخی از افراد  حتی کسانی که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه می کنند تغییرات ظریف در سلامت بافت لثه آنها دیده نمی شود. با چشم غیرمسلح، برخی از تغییرات دهان و لثه قابل دیدن نیست، بنابراین لثه های شما مستعد تجمع بیش از حد پلاک و تارتار هستند که می تواند منجر به التهاب لثه و بیماری پریودنتال شود. خوشبختانه، دندانپزشک می تواند با استفاده از رادیوگرافی دندان و انجام پروبینگ دندان، این تغییرات را زود تشخیص دهد.